torsdag 3. november 2011

De fem friheter

Virginia Satir,
utviklet etter mange år som
familieterapeut
De fem friheter.

Jeg oppdaget disse i februar 1995
og de har betydd veldig mye for meg siden!

  
De fem friheter


Friheten
til å se og høre det som er,
i stedet for det som burde være,
var eller kommer til å bli.

Friheten
til å føle som du gjør
i stedet for det
du burde føle.

Friheten
til å si det du tenker og føler
i stedet for det
du burde tenke og føle.

Friheten
til å be om det du ønsker
i stedet for å vente
og se om du får det.
 
Friheten
til å ta sjanser på egne vegne

i stedet for alltid å være på
den sikre siden.

og til slutt en sjette frihet:
friheten til å innrømme alle andre
de samme fem friheter!

Ha en fin dag!

Anne

6 kommentarer:

  1. Så sant, så sant! Det som kan være vanskelig er å omsette disse i handling :)
    Som regel er det slik at hvis man ikke husker den enkelte regel, er det gjerne der man har utfordringen....
    Som sagt leser jeg denne omtrent hver dag og har gjort det i 17 år. Likevel er det dager jeg ikke kan gjenta denne ordrett. Hvis jeg reflekterer nærmere om hva det kommer av, kan jeg garantert finne at jeg ikke er flink nok til å følge opp akkurat DEN regelen... Da er det å sette fokus på å gjennomføre det.

    Selv om en har friheten til de ulike punktene, må man ikke. Det er akkurat som en forkjørsvei - er det fare for kræsj og skade, kan man også la det være. Vi lever i relasjon til andre, og det kan av og til være strategisk lurt å forholde seg til det også, uten å gå på akkord med seg selv.

    SvarSlett
  2. Utrolig bra dette, kan jeg låne dem til et blogginnlegg? klem fra Kjersti som er imponert over at du har lest disse hver dag i 17 år!

    SvarSlett
  3. Hei Kjersti!
    Litt sent kanskje, men bare lån i vei :)
    Bare hyggelig det! Spre budskapet :D
    Vi kan gjerne også inkludere en sjette frihet:

    "Friheten til å la alle andre også ha de fem friheter" :)

    Ha et flott nytt år!

    SvarSlett
  4. Det var noen ord til ettertanke.

    SvarSlett